Ramalan Cuaca

Click for Tanjungpandan, Indonesia Forecast

19 November 2010

Pasti Kan De Uji Juak

Adenye situs jejaring sosial macam pesbuk ne ade keuntongan sendirik bagi urang-urang tertentu.
Walaupun dak sikit juak yang rajin ngulokan urang, "kau ne, dayang/kulup pesbuk, tiap ari benar kuliat kau main nok kitu. liat la itu ketawak surang".

Bagi aku, aku rajin ngeliatek status urang-urang yang la bekawan kan aku, unik terus macam-macam. ade nok mulai dari masala sekula, kulia, kerje, cinte, sampai kadang mukak masala keluarge, umak bapak e agik besakat jak detulis, dak malu ape ke. Tapi se paling banyak masala cinte mun aku liat-liat.



Ye kadang juak banyak keluhan yang tetulis di status kawan, apepun masalahnye.
Tapi banyak juak yang ngomentar, merik semangat, jangan sampai kawan e jatuk. "Sabar ye, kao harus kuat", "yang tabah ye kawan". Macam kitulah kire-kire komentar e.

Tapi mun kite nak meratiek agik, urang-urang yang ngomentar ini biasenye kan bedapat juak hal (aku malas nyebut e masalah) nok macam kitu, atau hal lain yang ngengguncang die.
Sekarang kite liat, mampu ape ndak die ngatasek itu. Biase die nyebut sabar, tabah dan sebagainye tek, dipakai dari die jak. Mun ndak se arti e die dak sesuai kan ape yang dicakapek die.

Beberape urang yang agik don (down) pernah aku tanyak tentang ape yang biak itu lakukan untuk ngatasek e. Tapi biak itu juak bingung, malah balik nanyak ape yang harus die lakukan biar dapat lepas dari masala-masala die. Ye aku jawab gampang ajak "Masalah itu ukan masalah kalo kao dak nganggap itu sebagai masalah, gitu juak sebalik e, yang ukan masalah kan jadi masalah kalo kao memepermasalahkan e" (Dari MM™ barik e)

Amun aku tanyak, "Jadi kiape sekarang?"
"Ye dak tau la, aku bingung nak ngape". kitu biasenye jawaban e.
"Kao to kan rajin merik semangat kan kawan saat kawan kao agik jatuk, kao yang ngangkat supaya die kuat bediri, sekarang gileran kao yang tejatuk, jangan sampai kao nyelapet. jangan sampai kao dapat merik semangat, sementare kao dak semangat".
Ini la resiko, kite semue pasti kan de uji juak.
Nak pandai-pandai dirik la sebenar e ngudaek e. Dak ade yang dapat nguba urang, selain keinginan nok kuat dari urang itu sendirik untuk beruba. ®

Tidak ada komentar:

Posting Komentar